Pátek 20. červnaSvátek má Venku je 16 °C, Jasno

Když nechceš prodat, musíš makat. Jak probíhala generační obměna v CrossCafe?

Forbes Před 4 hodinami

Na trhu je český řetězec CrossCafe už osmnáct let. Úspěšný koncept, který se zrodil v Plzni, prochází poslední rok generační obměnou. Jeho zakladatel Jan Janák ho předává synovi Janovi. „Firma už potřebovala novou energii a zápal,“ vysvětluje své rozhodnutí Jan Janák starší.

Původně byla přitom ve hře varianta, že kavárenskou síť prodá. Na to tlačil hlavně společník Martin Lomický, kterému patřil patnáctiprocentní podíl.

„Hodně jsme o tom přemýšleli před covidem, pak jsme čekali, až budeme mít po pandemii dobrá čísla. A v tom čase jsem si začal uvědomovat, co by ze mě vlastně bylo, kdybych tu firmu neměl. Chlápek s penězi a nic víc. A to byla tristní představa,“ svěřuje se Jan Janák senior.

Pro prodej se nakonec nerozhodl, velkou roli v tom sehrál hlavně názor jeho syna. Ten se v kavárenském světě díky otci pohyboval od teenagerovských let a postupně směřoval k tomu, že jednou se bude podílet i na vedení.

„Pokoušeli jsme se o to v minulosti několikrát, ale nikdy to nedopadlo. Před rokem, když se uvažovalo o prodeji a táta se šel mě a mé sestry zeptat, zda s tím souhlasíme, řekl jsem ne. Neuměl jsem si představit, že bychom se rodinné firmy vzdali,“ prozrazuje Jan Janák mladší.

Věděl přitom, že převzít podnik nebude nic snadného. Hlavně vzhledem k velké zodpovědnosti, kdy každé rozhodnutí může mít následky a udělat „botu“ není nic těžkého. „Mám ale skvělý tým lidí a samozřejmě i tátu, který je mým mentorem. Stále spolu hodně věcí diskutujeme a rozhodujeme. Dost mi pomáhá,“ podotýká.

Podle jeho otce už bylo potřeba, aby vedl firmu někdo jiný. „Po těch letech už člověk cítí, že se stává brzdou. Některé situace se neustále opakují a zájem je řešit znovu a znovu už není tak žhavý, jako býval před lety. Člověk si uvědomí, že firmě nepřináší žádoucí invenci, energii a náboj. Není možné zůstávat v té pozici stále, musí přijít nová krev, nový pohled, nové zkušenosti, protože svět se mění a prostředí i vztahy taky.“

info Foto se souhlasem CrossCafe
Jan Janák starší (vlevo) se synem a nástupcem ve vedení CrossCafe Janem Janákem mladším

Za uplynulý rok vzrostl celkový obrat CrossCafe o desetinu na necelých půl miliardy korun. V deseti českých městech má dnes 23 kaváren, přičemž průměrný zisk jedné z nich je 135 tisíc korun. Ne všechny ale provozuje firma sama, neboť má sedm franšízantů.

A právě to je směr, kterým chce nový šéf řetězce jít ještě víc. „Máme v plánu posílit naši pozici v České republice, doplnit krajská města a rádi bychom se vrátili i do Prahy. Když se nám to povede, plánujeme expanzi do zahraničí. Vzhledem k blízkosti hranic máme vytipované Německo,“ přibližuje Jan Janák mladší.

Aby mohli obstát v silné konkurenci, je potřeba jít neustále dopředu, rozšiřovat se, inovovat produkty.

Podle čeho získala kavárenská síť své jméno? Jak se liší její koncept od Starbucksu či Costa Coffee? Kolik tun kávy ročně upraží? A čím si získává nové zákazníky? To se dozvíte v dalším díle Forbes Byznys podcastu.

The post Když nechceš prodat, musíš makat. Jak probíhala generační obměna v CrossCafe? appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek