Pátek 03. říjnaSvátek má Venku je 6 °C, Oblačno

Lekce z kapitalismu pro čínský autoprůmysl. Přebytek vozů i cenové války

Forbes Před 2 měsíci

Víc není vždy víc. Čínské automobilky zásobují domácí trh větším počtem vozů, než jsou dealeři schopní prodat. Vede to k ostrým cenovým válkám, které prodejce ženou na pokraj bankrotu, i tlaku ze strany čínské vlády, aby extrémně konkurenční vztahy mezi automobilkami skončily.

Zatímco vstup na evropský trh hlásí jedna čínská automobilka za druhou, na domácí frontě má bující čínský automobilový průmysl problémy. Čínské fabriky momentálně pumpují ven více aut, než je trh schopný absorbovat. Vede to – především mezi výrobci elektromobilů – k ostrým cenovým válkám a kolapsu marží.

Do skrytých cenových válek se vkládá už i vláda, která vyslyšela nářky prodejců aut, kterých je nejen více, než kolik trh stačí kupovat, ale navíc je jsou nuceni prodávat dokonce pod cenou.

Jak se čínský trh do takové situace dostal? Tamní vláda už několik let podporuje celý segment elektromobility hned v několika rovinách. Přidávala v přepočtu až šedesát tisíc korun těm, kteří chtěli svůj vůz se spalovacím motorem vyměnit za elektrický. S jeho nákupem byly navíc spojené daňové úlevy přesahující sto tisíc korun.

Kromě toho začala Čína před zhruba deseti lety s masivními investicemi do bateriových technologií a místní vlády, ve snaze udržet si potenciální zlaté vejce, pomáhaly finančními injekcemi svým ztrátovým podnikům. Výsledkem bylo mimořádně konkurenční prostředí více než stovky výrobců elektromobilů, to ale neodpovídalo skutečné tržní poptávce.

Pro analytiky sledující čínský trh posledních pár let jde o naplnění proroctví. Už v roce 2023 bylo vytížení čínských továren na elektroauta na padesáti procentech, což bylo nejhorší číslo za poslední dekádu.

Nabídka převyšovala poptávku o pět až deset milionů vozů, což je i na tak masivní trh, jakým Čína je, obrovské číslo. Pro čínské automobilky z toho plynula jedna temná věštba: ze současných 130 výrobců jich do roku 2030 přežije jen patnáct.

„Čína je jedním z nejkonkurenčnějších trhů s vozidly na nové energetické pohony na světě, kde probíhá intenzivní cenová válka, rychlé inovace a noví účastníci neustále zvyšují laťku,“ řekl Stephen Dyer, šéf analytického týmu společnosti AlixPartners, která stála i za negativní pětiletou předpovědí pro čínské automobilky.

Začátkem letošního července se hlasitě ozvali prodejci, kterým neustálý přísun vozů a cenové soupeření výrobců tlačí profitabilitu ke dnu. Až do bodu, kdy museli někteří z nich začít zavírat. Jeden z dealerů největší čínské automobilky BYD zavřel v nedávné době ve východní provincii Šan-tung hned dvacet poboček. Ne proto, že by se auta neprodávala, ale protože se mu už nevyplácí je prodávat.

Jenže právě BYD, které vyrobí kolem pěti milionů vozů ročně, stálo na začátku cenové přestřelky. Jakožto největší hráč na trhu má oproti ostatním výhodu a tlak na cenu je přímý útok na menší konkurenci. Když tak koncem května ohlásila BYD další kolo snižování cen, museli ostatní výrobci reagovat obdobně.

BYD první červencový týden ohlásila nárůst prodejů o jednatřicet procent za první pololetí 2025, téměř polovinu z nich zajistila elektroauta, druhou hybridy. Kvůli domácí přetahované musejí čínské automobilky hledat příležitosti v zahraničí.

To se BYD daří, za první pololetí zdvojnásobila počet aut prodaných za hranicemi na 464 tisíc kusů. Vstup na český trh mimochodem oznámila letos na jaře. Za minulý rok největší čínská automobilka s tržbami přes sto miliard dolarů (přes dvě miliardy korun) předehnala i americkou Teslu.

Jenže i s ní došla v Číně mnohým trpělivost v květnu, když BYD oznámila cenové snížení u více než dvaceti modelů. V týž den se ozval Wei Jianjun, šéf jiné čínské automobilky Great Wall Motors. Prohlásil, že je pesimistický ohledně zdravého rozvoje trhu, a přirovnal situaci k pádu realitního giganta Evergrande, z jehož kolapsu se čínský trh stále vzpamatovává.

„Evergrande v automobilovém průmyslu již existuje, ale jeho exploze teprve přijde,“ řekl ve videu zveřejněném na sociálních sítích.

Reakce z oficiálních míst na sebe také nenechala dlouho čekat. Čínské sdružení výrobců automobilů vyzvalo k férové hospodářské soutěži a varovalo, že cenové války vyvolávají mezi výrobci novou vlnu paniky. Čínské ministerstvo průmyslu uvedlo, že se bude cenovými válkami čínských výrobců zabývat.

„To květnové snížení cen mohlo být poslední kapkou, která podráždila konkurenty i regulační orgány kvůli bezohlednosti, kterou společnost BYD projevuje,“ uvedl Lei Xing, ekonomický analytik, který se čínskému trhu dlouhodobě věnuje.

Automobilky ale zatím alespoň ukázaly jistou vstřícnost ke svým dealerům a zavázaly se platit jim závazky v šedesátidenní lhůtě. Jedním ze způsobů, jakým automobilky překonávaly dosavadní cenové války, bylo totiž odkládání plateb prodejcům i o několik měsíců.

The post Lekce z kapitalismu pro čínský autoprůmysl. Přebytek vozů i cenové války appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek