Šlápnout na plyn a pořádně makat, to je teď potřeba bez ohledu na obor, shodly se přední české podnikatelky na setkání nejvlivnějších žen Česka. „Jsme součástí nové revoluce, nastupuje AI, musíme se všichni připravit. Ten vlak není jen rychlý, ale bude ještě zrychlovat,“ řekla majitelka Profimedu Alexandra Kala (na úvodní fotografii).
Svoji firmu proto nyní intenzivně připravuje na nástup umělé inteligence. „Jsme na startovacích značkách a připravujeme se na velké změny, které nás tady během pěti nebo deseti let stoprocentně čekají,“ upozornila členka žebříčku Forbesu nejvlivnějších žen Česka.
Právě ty se společně s dalšími hosty ve čtvrtek večer setkaly na již tradičním galavečeru v Mariánských Lázních. Spolu s Alexandrou Kala diskutovala na podiu i další členka žebříčku Radka Prokopová. Spolumajitelka rodinné společnosti Alca Group líčila, že i když působí ve zcela jiném oboru, i v něm přichází nová éra.
„Je spojená s faktem, že Evropa je přeregulovaná a musíme se s tím poprat. Musíme se víc přizpůsobit tomu, co se děje na trhu a výroba musí být daleko víc technologičtější a musíme vyrábět efektivněji,“ zdůraznila Radka Prokopová.
Tato podnikatelka se svým manželem Františkem Fabičovicem vybudovala firmu, která je největším středoevropským výrobcem sanitární techniky. A roste dál. Letos břeclavská skupina míří k miliardovému zisku EBITDA, masivně investuje do výroby a expanduje do světa.
Aby i české firmy uspěly nejen doma, ale i v zahraničí, je podle ní nutné, aby byla Evropa opět zajímavá, aby zdejší firmy dokázaly přinášet nové produkty, design i technická řešení.
„Musíme být rychlejší než Čína. Nic jiného nám totiž nezbývá,“ řekla Radka Prokopová. Při těchto slovech přikyvovala i majitelka Profimedu, který působí již ve čtyřech zemích a loni utržil šest set milionů korun. Podle jejích slov je potřeba, aby se v Evropě také zjednodušila mnohá byrokratická opatření včetně například ESG (kritéria, která sledují ekologickou a společenskou odpovědnost podniku – pozn. red.).
Alexandra Kala, tvář březnového vydání Forbesu, na galavečeru zdůraznila, že byznys ale nemůže stát zcela stranou politického dění. Sama se před časem zapojila do Druhé ekonomické transformace, kde má na starosti oblast vědy a výzkumu.
„Je potřeba tady mít spolek, který bude partnerem pro vládu, ať už to bude jakákoli vláda, bude působit nadčasově a z pozice byznysu bude říkat, co je potřeba dělat, abychom se stali zemí s velkou přidanou hodnotou, která je právoplatným partnerem Evropské unie,“ popisovala, proč se do Druhé ekonomické transformace zapojila.
„Lidé z byznysu musejí říct, co by se mělo změnit a třeba jaké modely fungují v zahraničí,“ dodala s tím, že jen poplácávat se po ramenou české ekonomice nepomůže.
Mluvit je podle ní ale třeba nejn o byznysu, ale také o talentovaných mladých lidech. „Máme tady plno mladých, skvělých lidí, akorát nejsou vidět. Nedáváme jim moc příležitostí, aby se ukázali,“ myslí si Alexandra Kala.

Aby se to změnilo, založila s Janem Lukačevičem a Pavlem Přikrylem Nadační fond Žárovky, který dává hlas mladé generaci napříč obory a zaměření.
Přitom právě vybrat si svůj směr a tomu se naplno věnovat, může být často pro mladou generaci podle Radky Prokopové problematické.
„Dnešní generace je mnohem lépe jazykově vybavená a má daleko větší přehled, než jsme měli my. Ale zároveň je tolik možností, že je těžké se rozhodnout pro jednu z nich,“ líčila spolumajitelka břeclavské společnosti.
Její rada pro začínající podnikatele se proto týká právě téhle nejistoty. „Když má člověk nějaký nápad, je důležité se ho chytit, nedívat se na čas a ono se to jednou vrátí,“ doporučila Radka Prokopová.

The post Nemůžeme se jen plácat po ramenou. Teď musíme zabrat, říkají české podnikatelky appeared first on Forbes.