Sobota 14. červnaSvátek má Venku je 24 °C, Jasno

Z Česka do Hollywoodu. Sklo Lukáše Klimčáka září v Barbie i Bridget Jones

Forbes Před 18 hodinami

Jako malý kluk chtěl být pilotem, dnes se jeho skleničky blýskají na velkém plátně v blockbusterech jako Barbie či Bridget Jones. Lukáš Klimčák na eventu Forbes Business Fest vyprávěl o tom, proč se mu vyplatilo vnímat covid i brexit jako podnikatelskou příležitost a proč tak vidí i návrat Donalda Trumpa k moci.

Firmu Klimchi, zaměřující se na ručně foukané nápojové sklo, rozjel čerstvě vystudovaný Lukáš Klimčák v druhé polovině roku 2019 – v době, kdy se v čínském Wu-chanu schylovalo k prvním nákazám koronavirem. A už v roce 2023 ho Forbes zařadil do výběru 30 pod 30

Klimčáka však od podnikání neodradila ani celosvětová pandemie, a dokonce ani odchod Británie z volného trhu Unie. Do Spojeného království, v jehož metropoli Klimčák absolvoval magisterské studium designu, totiž dodnes putuje většina jeho produktů. 

Mezinárodní expanze se sklářskému startupu vyplatila. I přes na první pohled ne zcela ideální načasování rozjezdu se firmě dařilo každoročně navyšovat obrat. Zatímco v roce 2021 utržila firma necelých třicet milionů, o dva roky později to už bylo přes jednačtyřicet milionů. 

A dnes značka Klimchi, kterou na Instagramu sleduje necelých třicet tisíc lidí, očekává další růst. Loni v listopadu Klimčák navíc otevřel kamennou prodejnu v centru Prahy, kde je k dostání i kolekce inspirovaná snímkem Barbie.

Mladý byznysmen se netají tím, že mu covid v podnikání naopak pomohl. „Lidé si začali všímat, co mají ve svých domovech a čím se obklopují,“ komentoval dopad celosvětových lockdownů podnikatel. 

Klimchi své produkty od počátku směřovalo na britský trh. „Britové tehdy ani nevěděli, že jsme česká značka,“ podotýká majitel firmy, kterému se znalost tamního prostředí vyplatila. Největší britské značky ho oslovovaly samy, takže dnes jsou jeho sklenice, vázy či karafy dostupné v e-shopech jako Liberty London či Brown Thomas. 

Brexit byl pro Klimčáka jen administrativní překážkou a bylo pouze potřeba vymyslet, jak produkty Klimchi do Británie dostat. „To mnoho firem odradilo a díky tomu tam máme mnohem lepší postavení,“ popsal, jak se Klimchi podařilo přizpůsobit zásahu do volného pohybu zboží.

Všechno, co se na trhu děje, se Klimčák snaží vnímat jako výzvu, a to včetně návratu Donalda Trumpa do čela Spojených států. „To, že je Trump u moci a dělá takové bláznivé věci, vnímám jako příležitost. Když v tom prostředí dokáže člověk fungovat a rychle se přizpůsobit, má konkurenční výhodu,“ shrnuje pragmaticky podnikatel.

Právě v americkém trhu spatřuje Klimčák pro své podnikání největší potenciál. V budoucnu by proto chtěl ve Státech vytvořit distribuční sklad, z něhož by sklenice a vázy putovaly přímo do tamních obchodů.

Prosadit se na mezinárodním trhu jako český brand ale podle Lukáše Klimčáka není samo sebou. „To, že jsme česká značka, nám nepomáhá. Když se řekne český design, nikdo si pod tím nic moc nepředstaví, proto se ho snažím propagovat, kde to jde,“ krčí rameny obchodník.

Sklářský byznys má nicméně přece jen výhodu v tom, že pojem české sklo v některých částech světa stále rezonuje. Jsou to ale především východní trhy, na které Klimchi svůj byznys nesměřuje.

Problém Lukáš Klimčák vidí v tom, že stát značku „český design“ nedostatečně podporuje a propaguje. „To si zatím musejí firmy obstarat samy, například skrze různé asociace,“ povzdechl si podnikatel.

I to je důvod, proč jsou tuzemští podnikatelé podle Klimčáka stále spíše dodavateli a Česko onou často skloňovanou montovnou než skutečnými designéry. „Až v posledních letech cítím, že dochází k transformaci trhu, že chceme tvořit finální produkty a dělat dobrý marketing.“

Na otázku, co by majitel úspěšné firmy doporučil začínajícím podnikatelům a podnikatelkám, odpovídá Klimčák bez přemýšlení: „Jít co nejdřív do zahraničí a ukázat tu značku světu.“ Čechům totiž podle něj často chybí mezinárodní přesah a dobrá propagace.

„Jako Češi jsme velmi řemeslně zruční, ale neumíme se prodat a nejsme zvyklí se chválit,“ dodává s tím, že sám cílí na to, aby se značka Klimchi stala synonymem českého skla. „Chci, aby až někdo přijede do Česka ze zahraničí, aby věděl, co si odvézt.“

The post Z Česka do Hollywoodu. Sklo Lukáše Klimčáka září v Barbie i Bridget Jones appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek